Titel: Computational Thinking in Compulsory Education: Why, What, and How? A Societal and Democratic Perspective
Periode: 2018 → 2021
Ph.d.-grad tildelt: 22.02.2022
Emneord: datalogisk tænkning (computational thinking), designprocesser, teknologikritik, teknologiforståelse, fagdidaktik
Om projektet: I projektet har jeg primært undersøgt, hvilke aspekter af datalogisk tænkning (computational thinking) det er væsentligt at undervise i i obligatorisk uddannelse, dvs. hvad datalogisk tænkning i en grundskolekontekst er, og hvorfor. Sekundært, hvordan datalogisk tænkning kan implementeres i praksis.
Min ph.d.-afhandling kan læses her.
Hovedvejleder: Professor Jeppe Bundsgaard, DPU, Aarhus Universitet
Medvejleder: Lektor Simon Skov Fougt, DPU, Aarhus Universitet
Resultater fra projektet er desuden publiceret i forskningsartikler samt forskningsformidlende praksisrettede udgivelser målrettet lærere, læreruddannere, forskere og beslutningstagere.