Caeli, E. N. (2024). Hvorfor jeg ikke vil bruge ChatGPT. Synspunkt. Version2, 15.03.2023.
Caeli, E. N. (2024). Why I won’t use ChatGPT. Indlæg. Dataethics, 22.02.2024.
Caeli, E. N. (2023). Skærmforbud må ikke skærme for teknologiforståelse. Indlæg. Dataethics, 12.09.2023.
Også bragt som blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen. 19.09.2023
Caeli, E. N. (2023). Time To Teach Students To Understand Machine Learning. Indlæg. Dataethics, 22.02.2023.
Caeli, E. N. (2023). ‘Fordels’-klubber med scan (dig) selv-funktioner: Hvem er de en fordel for? Synspunkt. Version2, 24.01.2023.
Caeli, E. N. (2023). Advantage Clubs – To Whose Advantage? Indlæg. Dataethics, 10.01.2023.
Caeli, E. N. & Telving, T. (2022). Kan dit barn se forskel på et digitalt menneske og et rigtigt menneske? Kronik. Berlingske, 19.10.2022.
Caeli, E. N. & Telving, T. (2022). Digitalisation Booms While Teaching Children About Tech Is At A Standstill. Indlæg. Dataethics, 24.09.2022.
Caeli, E. N. (2022). Children Need to Understand (Un)Intelligent Machines. Indlæg. Dataethics, 01.08.2022.
Caeli, E. N. & Bundsgaard, J. (2022). Manglen på kvindelige it-folk starter i folkeskolen. Synspunkt. Version2, 27.05.2022.
Caeli, E. N. (2022). Udvikler elever teknologiforståelse i et makerspace? Blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen, 20.05.2022.
Caeli, E. N. & Bundsgaard, J. (2021). Professor og ph.d-studerende vil have teknologiforståelse på skemaet: Forhåbentlig tager politikerne opråb alvorligt denne gang. Debatindlæg. Altinget Uddannelse. 27.08.2021.
Caeli, E. N. (2020). Inspiration til teknologiforståelse i Ballerup. Blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen, 24.02.2020.
Caeli, E. N. (2020). Teknologiforståelse og etik i skolen. Blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen, 25.01.2020.
Caeli, E. N. (2019). Der er brug for teknologiforståelse. Asterisk, nr. 92, december 2019.
Caeli, E. N. (2019). Mennesker skal lære om maskinlæring. Blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen, 20.11.2019.
Caeli, E. N. (2019). Projektarbejde og anvendelsesorienteret undervisning i teknologiforståelse. Blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen, 12.08.2019.
Caeli, E. N. (2019). Computational thinking, datalogisk tænkning, computationel tankegang, computational tankegang, computationel tænkning og computational tænkning – en midtvejsevaluering af begrebsbrug. Blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen, 05.06.2019.
Caeli, E. N. (2019). Programmeret eller menneskelig undervisning – hvad synes eleverne? Blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen, 22.05.2019.
Caeli, E. N. (2019). Katherine Johnson – en kvindelig datalogipioner. Blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen, 13.04.2019.
Caeli, E. N. (2019). Drop intelligenstest – dét ville være intelligent. Information , 75. årgang, nr. 044, s. 16, 21.02.2019.
Caeli, E. N. & Bundsgaard, J. (2019). Does your ‘private’ data picture meet the beauty standards of society? Science Nordic, 12.02.2019.
Caeli, E. N. (2019). Peter Naurs datalogitanker er blevet uhyggeligt aktuelle. Version2, 18.01.2019.
Caeli, E. N. & Bundsgaard, J. (2018). Artikel/kommentar: Lever dit databillede op til samfundets skønhedsidealer? Videnskab.dk’s Forskerzonen, 29.11.2018.
Caeli, E. N. (2018). Adaptive læringsteknologier i folkeskolen er uambitiøst. Blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen, 28.11.2018.
Caeli, E. N. (2018). Det er spild af børnenes dyrebare tid at øve staveord – computer eller ej. Blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen, 11.11.2019.
Caeli, E. N. (2018). Invester i mennesker før maskiner. Blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen, 04.10.2018.
Caeli, E. N. (2018). Børn skal udvikle forståelse for data og algoritmer. Blogindlæg. Fagbladet Folkeskolen, 26.08.2018.
Caeli, E. N. (2018). I Singapore er skolebørn bedst – og superstressede. Kronik. Politiken, Årgang 133, Nr. 305, s. 5-6, 01.08.2018.
Caeli, E. N. (2018). Test og karakterer sorterer efter en fattig farveskala – det kan gøres bedre. Debatindlæg. Jyllands-Posten, 05.05.2018.
Caeli, E. N. (2018). Debat: At lære programmering i skolen er ikke nok – og det vidste vi også for 50 år siden. Politiken Skoleliv, 13.04.2018.
INTERVIEWS
Er vi gode nok til at passe på private oplysninger om os? ( cirka 1:33-1:43)
10-minutters interview til Radio Loud-programmet Feedet, 2. februar 2021
[…] Og så undersøger vi også, om vi unge egentlig er gode nok til at passe på vores data. […]
Forsker: Børn ved for lidt om digitale teknologier
Interview til KLFnet.dk, 20. oktober 2020
Digitalt indfødte bliver nutidens børn og unge kaldt, men de er ikke klar over, hvilken indflydelse de teknologier, som de bruger, har på dem selv og på samfundet. Det skal de bevidstgøres om i skolen, mener fagdidaktisk forsker.
Forsker: Skolen kan ikke komme uden om det nye fag
Interview til Fagbladet Folkeskolen nr. 15 2020, 10. september 2020
Elisa Nadire Caeli skriver ph.d. om teknologiforståelse i skolen i et historisk perspektiv. Faget skal på skemaet, hvis eleverne skal kunne være med til at forme et stadig mere digitaliseret samfund, mener hun.
Forsker: Teknologiforståelse bør være del af almendannelsen
Interview til it-nyhedssitet Version2, 25. september 2019
It-undervisning i folkeskolen skal ikke handle om at uddanne børn og unge til at være udviklere, men om at sikre demokratiet, anfører forsker.